Stránka 1 z 1

3FAP filtr – filtr pevných částic

Napsal: stř 13. srp 2014 16:44:56
od admin
3FAP filtr – filtr pevných částic

FAP filtr má svůj původ ve francouzském jazyce. Tato zkrátka pochází ze spojení slov „filtre à particules“. V podstatě je to totéž, co v překladu zkratka DPF filtr. Ve všech případech to znamená filtr pevných částic.

FAP filtr se vlastně začal pravidelně používat od roku cca 2000 u vozidel Peugeot. Právě z toho důvodu tu máme i francouzský původ tohoto označení. Tento filtr se začal používat na základě stále přísnějších ekologických požadavků na výrobce automobilů. Je velmi dobře známo, že motory mimo jiné produkují i množství sazí. Tento takzvaný částicový filtr má za úkol zachycovat drobné saze v prostoru jemného keramického sítka. Toto sítko je tvořeno drobnými kanálky. FAP filtrem jsou vybaveny v současnosti již téměř všechny naftové vozy. Je tomu tak zhruba od roku 2007. U FAP filtrů je hlavním problémem to, že jako každý díl, tak i tento má svou životnost. Po určitém čase dochází k postupnému ucpání filtru. Na tento fakt obvykle upozorňuje kontrolka palubního počítače. Právě tehdy je nutné začít tento problém řešit. První možností je plynulá jízda po dálnici v úseku cca 20–50 km. Při takové jízdě dochází ke spalování sazí v prostoru jemného keramického sítka FAP filtru. Může se stát, že jízda po dálnici váš problém na kratší nebo i delší dobu vyřeší. Každopádně je zde předpoklad, že po čase se tento problém objeví znovu. Pokud se tak stane a zanedbáte to, může se velmi rychle stát, že se vozidlo přepne do nouzového režimu. V praxi to poznáte tak, že při zařazené trojce máte plynový pedál na podlaze a máte problém dostat se na rychlost cca 60–80 km/h. V tomto stádiu je nezbytné vyhledat co nejdříve servis. V opačném případě riskujete i poškození nebo zničení turbodmychadla, protože to se nachází v systému před FAP filtrem.